Аналіз твору
Час видання. 2005 рік, під назвою «Спосіб існування білкових тіл».
Автор. Оксана Думанська (нар. 1951 р.) – українська письменниця, перекладачка.
Тема. Зображення життя Школярки, не нудного, але й зовсім не безхмарного.
Ідея. Утвердження думки про те, що для молодої людини, яка починає доросле життя, дуже потрібна підтримка і любов близьких людей.
перед ким тільки відкривається формування характеру, зусилля над собою заради того, кого любиш, про підтримку рідних та повагу до найголовнішого в людині – до її душі й серця.
Проблеми. Батьки і діти; безробіття і заробітчанство; система освіти; дорослішання; стосунки між однокласниками; життєвий вибір; духовний зв’язок поколінь; перші почуття; стосунки між чоловіком і жінкою.
Композиція і сюжет твору
Повість «Школярка з передмістя» написана у вигляді щоденника, де головна героїня, звичайна школярка, стикається з нерозумінням однокласників, свариться з хлопцем, знаходить іншого, переживає розлучення батьків, розлуку з матір’ю, яка їде на заробітки, зрештою, сама дівчина відправляється за кордон, де здобуває освіту. Слід сказати, що у творі не згадуються жодні імена героїв, і це наче говорить про типовість ситуації, адже багато підлітків стикаються з такими ж проблемами, як і героїня повісті: перші почуття, взаємини з батьками, вибір майбутньої професії та своєї дороги в житті.
Школярка після розлучення батьків перебуває під опікою бабусі, адже батько живе окремо і згодом знаходить нову дружину, а мама працює у Греції. Бабуся дівчини, котра переймається її одягом та макіяжем, естетичним вихованням і «письменницьким» стилем, довіряє дівчині і є надійним другом та порадницею. Протягом десяти місяців життя, що їх охоплює основний текст повісті, Школярка залишає свого бой-френда однокласника, який дуже мріяє виїхати у США. До Школярки починає виявляти увагу старший хлопець – сусід-студент, який навчається на ветеринара і його влаштувала б посада ветлікаря у місцевому м’ясному павільйоні, бо там гарантовані «тверда копійка й шматок полядвиці». Його симпатія є взаємною, проте викликає серйозні роздуми та вагання героїні. У дівчини виникають і проблеми у спілкуванні з батьком. Він, виявляється, не планує повертатися до мами, а має уже трирічного сина, з матір’ю якого планує одружитися. Мама Школярки, як з’ясовується пізніше, теж знайшла собі чоловіка і планує переїхати до нього в Данію. Жінка вирішує забрати дочку з собою та забезпечити їй освіту. Зрештою, Школярка їде з мамою за кордон, де починає влаштовувати своє життя.
Своєрідністю композиції повісті є те, що розділи «Насамперед» і «Насамкінець» утворюють художнє обрамлення твору. У них уже доросла головна героїня розповідає про те, що знайшла свій щоденник, який примушує її згадати все, що відбулося раніше, ще коли вона жила в Україні. Після розділу «Насамперед» починаються щоденникові записи від «Початку вересня» до «Червня», тобто усі місяці, коли дівчина почала навчання у випускному класі і до завершення її навчання та відльоту в чужу країну.
Експозиція. Головна героїня живе у Данії і вчиться на піарника з екологічних проблем.
Зав’язка. Дівчина знаходить свій щоденник, який вела ще у школі. Вона починає перечитувати його і згадує про різні події зі свого життя.
Розвиток дії. Початок вересня. Головна героїня починає вчитися у випускному класі. У неї відбувається конфлікт з класною керівничкою. Мама дівчини знаходиться на заробітках в Греції, тому дівчину виховує бабуся. З ними також живе ротвейлер, якого дівчині колись подарував тато. Дівчина посварилася зі своїм хлопцем, почала зустрічатися з сусідом, який вчився на ветеринара. У школі однокласники задумуються над вибором майбутньої професії, головна героїня мріє бути журналісткою. Батько дівчини повідомляє, що одружується. Зі своїм хлопцем дівчина вперше йде в нічний клуб. Бабуся і внучка дізнаються, що у тата є трирічний син. На кілька днів з заробітків приїжджає мама і розповідає, що скоро переїде у Данію. Бабуся зізнається внучці, що мама планує для дочки освіту за кордоном. Дівчина ненароком хвалиться цим у школі і свариться з однокласниками.
Кульмінація. Приїжджає мама і розповідає, що виходить заміж за данця, у якого вже є двоє дітей. Для Школярки це видається незрозумілим, вона просить маму не робити цього, боїться, що цей чоловік виявиться поганим. Та мама вважає, що у сучасному світі панує розрахунок, і це не завжди зле, а за гроші цього чоловіка дівчина зможе навчатися.
Розв’язка. Відбувається останній дзвоник та іспити. Школярка з бабусею відвідали тата і побачили його маленьку донечку. На випускний дівчина не потрапила, бо саме в цей день полетіла в Данію. Мамин чоловік байдуже ставився Школярки. Вона прожила з мамою і її чоловіком два роки, а потім переїхала в студентське містечко, бо хотіла самостійності. В Україну дівчина приїжджала лиш двічі і не могла наговоритися з бабусею.