Війна в Україні принесла руйнування не лише житлового фонду, але й освітньої інфраструктури. Потреба у швидкому відновленні шкіл та дитячих садків стає дедалі гострішою, особливо у віддалених регіонах, які мають проблеми із доступом до якісної освіти. Рішенням цієї проблеми можуть стати модульні будівлі, які вже довели свою практичність та універсальність у багатьох країнах світу. Щоправда в Україні модульні технології найчастіше застосовують для зведення ось таких приватних будинків https://tridentmodular.com.ua/.
Тим часом модульні школи вже довели свою ефективність у багатьох країнах світу. Наприклад, у Великій Британії та Канаді модульні будівлі активно використовують для тимчасових приміщень під час реконструкції старих шкіл або для швидкого реагування на раптове збільшення кількості учнів. У Японії модульні школи стали необхідністю після землетрусів, коли необхідно швидко забезпечити навчання дітей у зруйнованих регіонах.
В Австралії модульні будівлі використовують для зведення шкільних кампусів у віддалених районах, де традиційне будівництво було б занадто складним і дорогим. Аналогічний підхід можна застосувати і в Україні, де війна призвела до руйнування великої кількості освітніх закладів, а віддалені регіони потребують негайної підтримки.
Модульна школа: будується за два місяці, стоїть десятиліття
Відсутність закладів освіти — одна із головних проблем віддалених регіонів. Тому часто діти змушені долати великі відстані, аби потрапити до школи, або й взагалі залишаються без освіти. Модульні школи та дитячі садки можуть вирішити цю проблему.
Завдяки мобільності модульні будівлі можна встановити навіть у найвіддаленіших куточках країни, де будівництво традиційних шкіл буде занадто дорогим або технічно складним. Це дозволить забезпечити рівний доступ до освіти для всіх дітей, незалежно від місця їхнього проживання.
У деяких випадках модульні школи можуть бути тимчасовим рішенням, яке згодом можна замінити на постійні будівлі. Проте навіть у такому випадку освітні заклади можуть слугувати кілька десятиліть, забезпечуючи комфортні умови для навчання. Адже модульні школи можна обладнати всім необхідним для забезпечення повноцінного навчального процесу, включаючи мультимедійні системи, комп’ютерні класи та лабораторії.
Переваги та недоліки модульних технологій для зведення закладів освіти
Впровадження модульних шкіл та дитячих садочків в Україні може зіткнутися з низкою викликів. По-перше, це питання фінансування. Незважаючи на відносну дешевизну модульних будівель у порівнянні з традиційними, необхідність масового будівництва може вимагати значних інвестицій. Державні програми підтримки, міжнародні гранти та залучення приватного капіталу можуть стати вирішенням цього питання.
По-друге, існує питання адаптації модульних будівель до українських кліматичних умов. Необхідно забезпечити достатній рівень теплоізоляції, стійкість до снігових навантажень та витривалість у разі екстремальних температурних коливань. Однак сучасні технології дозволяють вирішити ці завдання, використовуючи відповідні матеріали та конструктивні рішення.
Загалом переваг у цієї технології все одно більше. У першу чергу це швидкість будівництва. Модульні будівлі можна звести за кілька місяців. Це особливо важливо в умовах, коли необхідно швидко відновити навчальний процес у зруйнованих регіонах. Також модульні будівлі виготовляють із високоякісних матеріалів, які відповідають усім будівельним нормам та стандартам. Ще одна перевага — мобільність і гнучкість. Модулі можна легко транспортувати та встановлювати у важкодоступних місцях. Це робить їх ідеальним рішенням для віддалених регіонів. Також за потреби таку модульну школу можна розширити, додавши нові класи і функціональні приміщення.
Модульні школи як простір для інклюзивної освіти
Модульні будівлі також надають унікальні можливості для впровадження інклюзивної освіти. Вони легко адаптуються до потреб дітей з обмеженими можливостями, оскільки їх планування може включати зручні пандуси, широкі дверні отвори, спеціалізовані санітарні кімнати та інші елементи доступності. Завдяки модульній конструкції приміщення можуть бути легко переплановані або розширені для створення спеціальних класів, сенсорних кімнат або зон для індивідуальних занять. Це забезпечує комфортне навчальне середовище для всіх дітей, незалежно від їх фізичних чи когнітивних особливостей.