Аналіз твору
Жанр: психологічна новела.
Напрям (течія): неоромантизм.
Тема: спогад солдата-розвідника про один воєнний епізод, який відбувся у словацькому містечку Модри Камень («модри» — голубий).
Ідея: уславлення всепереможної сили кохання, сильнішого за саму смерть.
Композиція, композиційно-стильові особливості: побудова твору незвичайна, адже безіменний боєць через багато років повертається в минуле, згадує воєнні літа, згадує Терезу і її матір. Якщо центральна частина твору — це спогади розвідника про знайомство з Терезою і розповідь її матері про загибель дівчини, то початок і кінець твору — своєрідне обрамлення, видіння розвідника. Це видіння — уявний образ Терези, з якою він розмовляє.Автор інтригує, захоплює несподіваним сюжетом, чим приваблює читача.
Модри Камень — це назва населеного пункту, у якому відбуваються події. Він виступає символом невмирущого кохання, що живе в серці ліричного героя навіть через багато років після смерті дівчини. Новела «Модри Камень» написана в романтично-піднесеному стилі. Несміливе і нерозквітле кохання, яке зароджувалось між радянським бійцем і словацькою дівчиною, виступає як засудження війни. Це засудження значно глибше за інші фактори, бо немає нічого страшнішого за вбите прекрасне людське почуття.
Важливим прийомом є непомітне й органічне злиття авторської мови з думками персонажів. За допомогою такого засобу посилюється емоційна напруженість, глибина психологізації.
Головні герої: радянський (безіменний) боєць-розвідник, його напарник Ілля, словацька дівчина Тереза, Терезина мати.
Сюжет: Новела складається з п’яти розділів. Найменшим за розміром є перший, найбільшим – другий.
Експозиція: оповідач зі сховку спостерігає за дівчиною.
Зав’язка: прихід партизанів (оповідача і його друга Іллі) у дім Терези і її матері.
Розвиток дії: перебування партизанів в словацькому домі, їх відхід.
Кульмінація: розповідь матері про те, як забрали Терезу, про її останні хвилини..
Розв’язка: спогади-мрії оповідача про кохану.
Проблематика:
- засудження війни;
- війни і миру;
- невмирущого кохання, яке сильніше за саму смерть;
- батьків і дітей;
- життя і смерті.