Валідатор системи е-квитка | Кадр з відео «ІРТ»
За останній рік кількість провалідованих поїздок у громадському транспорті Полтави зросла утричі. Проте, лише кожна десята поїздка у приватному транспорті Полтави є безготівковою
З 15 вересня всьому громадському транспорту Полтави заборонили виїжджати на маршрути без увімкненого валідатора. Таким чином керівництво міста намагалося змусити приватних перевізників використовувати при оплаті пасажирів мобільні термінали. З кінця літа оператор е-квитка «Фарго Сістемс» повідомив, що забезпечив весь транспорт Полтави мобільними терміналами. Проте, у багатьох приватних маршрутках і автобусах терміналів або не було, або вони були навмисно вимкнені.
Перевізники та водії неохоче використовують валідатори з кількох причин. По-перше, перевізники ФОПи користуючись готівкою, уникають реального оподаткування. По-друге, водії та кондуктори можуть приховувати реальний заробіток від свого роботодавця. За нашою інформацією, водії офіційно отримують мінімальну заробітну плату, але додатково мають 30-40 тисяч гривень щомісяця з «чорної каси». Тому з іншого боку в інтересах власників маршруток — валідувати проїзд, щоб водії та кондуктори не могли частину прибутку забирати собі.
Інтернет-видання «Полтавщина» подало запит до Полтавської міськради, щоб отримати звіт, який щомісяця передає оператор е-квитка «Фарго Сістемс» до транспортного відділу. Для аналізу були взяті дані за вересень 2023 року та вересень 2024 року.
Перевізник | Сума пере-рахованих коштів у вересні 2023 року, грн |
Сума пере- рахованих коштів у вересні 2024 року, грн |
Різниця, грн | Різниця, % |
КП «ПЕАТ» (тролейбуси + автобуси) | 1 070 074 | 1 327 059 | 256 985 | 24,02% |
ПП «Вежа-1» | 232 312 | 535 769 | 303 457 | 130,62% |
ТОВ «Євробус Полтава» | 75 855 | 313 173 | 237 318 | 312,86% |
ТОВ «Люкс-Полтава» | 144 502 | 273 869 | 129 367 | 89,53% |
ТОВ «Експрес-Лайн» | 182 580 | 182 580 | ||
ФОП Звягінцева Г.С. | 126 666 | 126 666 | ||
ТОВ «Делко Компані» | 35 085 | 35 085 | ||
ФОП Шевчук Ю.П. | 13 802 | 30 405 | 16 603 | 120,29% |
ФОП Карпов Л.Г | 10 859 | 23 545 | 12 686 | 116,82% |
ФОП Шупик М.М. | 5 630 | 17 155 | 11 525 | 204,71% |
ТОВ «Норд-Ост» | 15 290 | 15 290 | ||
ФОП Данік В.С. | 14 235 | 14 235 | ||
ПП «Транс-СВ» | 9 267 | 9 267 | ||
ФОП Чаплигін Є.Є. | 25 474 | 7 614 | -17 860 | -70,11% |
ФОП Негребецький В.І. | 6 699 | 6 699 | ||
ТОВ «Кіотранс» | 1 620 | 6 467 | 4 847 | 299,20% |
ФОП Щербак П.О. | 6 363 | 6 363 | ||
ФОП Мирослав | 5 031 | 5 031 | ||
ФОП Попов А.Ю. | 3 232 | 3 232 | ||
ФОП Міщанін В.І. | 552 | 552 | ||
Всього | 1 547 404 | 2 940 056 | 1 392 652 | 90,00% |
У звіті є певні неточності щодо маршрутів, проте цифри дають розуміння загальної картини транспортного ринку в Полтаві.
За рік у Полтаві значно зросла кількість валідованих поїздок у приватному транспорті. У вересні 2023 року разом із комунальним ПЕАТ безготівкову оплату використовували 9 перевізників, які провели транзакції на загальну суму 1,5 млн грн (не рахуючи частки 10, а потім 7%, яка йде оператору «Фарго»). У вересні 2024 року безготівкову оплату вже використовували 20 перевізників на загальну суму транзакцій 2,9 млн грн.
Щодо приватного транспорту, то у вересні 2023 року «Фарго» перерахувала перевізникам 477 тисяч гривень, а в тому ж місяці 2024 року — 1,6 млн грн. Таким чином, за рік обсяг безготівкових оплат у приватному транспорті зріс у три рази.
У «Фарго Сістемс» зазначають, що частка безготівкових оплат у приватному транспорті становить 10%, а валідованих поїздок — трохи більше 15%. Різниця пояснюється тим, що інколи водії валідують готівкові платежі. Місяць тому частка безготівкової оплати була 5% та підвищилася вдвічі.
У будній день пасажиропотік приватного транспорту становить 90-100 тисяч пасажирів, що в місяць складає приблизно 2-2,5 мільйона пасажирів. У тіні приватних перевізників щомісяця залишається близько 15-20 млн грн.
У ПЕАТ валідуються 100% квитків, але безготівкові оплати складають лише 18%. Тобто, кожен четвертий пасажир у тролейбусах оплачує карткою чи смартфоном, решта — готівкою. ПЕАТ продає в середньому 600-700 тисяч квитків на місяць. Загальний дохід становить приблизно 5-6 млн грн, із яких 1,3 млн грн — безготівкова оплата. І це без врахування пасажиропотоку пільговиків, яких у Полтаві близько 90 тисяч — це майже третина населення міста, яке має змогу їздити в комунальному транспорті безкоштовно.
В інтересах «Фарго Сістемс» і Полтавської міської ради зробити всю оплату безготівковою. Оператор таким чином отримає більше коштів, а місто прозору звітність і розуміння ринку, проте до цього результату ще дуже довго йти.
Микола ЛИСОГОР, «Полтавщина»