Близько 20 млн грн щомісяця залишаються в тіні: аналіз ринку перевезень у Полтаві

Близько 20 млн грн щомісяця залишаються в тіні: аналіз ринку перевезень у Полтаві

Валідатор системи е-квитка | Кадр з відео «ІРТ»

За останній рік кількість провалідованих поїздок у громадському транспорті Полтави зросла утричі. Проте, лише кожна десята поїздка у приватному транспорті Полтави є безготівковою

З 15 вересня всьому громадському транспорту Полтави заборонили виїжджати на маршрути без увімкненого валідатора. Таким чином керівництво міста намагалося змусити приватних перевізників використовувати при оплаті пасажирів мобільні термінали. З кінця літа оператор е-квитка «Фарго Сістемс» повідомив, що забезпечив весь транспорт Полтави мобільними терміналами. Проте, у багатьох приватних маршрутках і автобусах терміналів або не було, або вони були навмисно вимкнені.

Перевізники та водії неохоче використовують валідатори з кількох причин. По-перше, перевізники ФОПи користуючись готівкою, уникають реального оподаткування. По-друге, водії та кондуктори можуть приховувати реальний заробіток від свого роботодавця. За нашою інформацією, водії офіційно отримують мінімальну заробітну плату, але додатково мають 30-40 тисяч гривень щомісяця з «чорної каси». Тому з іншого боку в інтересах власників маршруток — валідувати проїзд, щоб водії та кондуктори не могли частину прибутку забирати собі.

Інтернет-видання «Полтавщина» подало запит до Полтавської міськради, щоб отримати звіт, який щомісяця передає оператор е-квитка «Фарго Сістемс» до транспортного відділу. Для аналізу були взяті дані за вересень 2023 року та вересень 2024 року.

Перевізник Сума пере-рахованих
коштів
у вересні
2023 року,
грн
Сума пере-
рахованих
коштів
у вересні
2024 року, грн
Різниця, грн Різниця, %
КП «ПЕАТ» (тролейбуси + автобуси) 1 070 074 1 327 059 256 985 24,02%
ПП «Вежа-1» 232 312 535 769 303 457 130,62%
ТОВ «Євробус Полтава» 75 855 313 173 237 318 312,86%
ТОВ «Люкс-Полтава» 144 502 273 869 129 367 89,53%
ТОВ «Експрес-Лайн»   182 580 182 580  
ФОП Звягінцева Г.С.   126 666 126 666  
ТОВ «Делко Компані»   35 085 35 085  
ФОП Шевчук Ю.П. 13 802 30 405 16 603 120,29%
ФОП Карпов Л.Г 10 859 23 545 12 686 116,82%
ФОП Шупик М.М. 5 630 17 155 11 525 204,71%
ТОВ «Норд-Ост»   15 290 15 290  
ФОП Данік В.С.   14 235 14 235  
ПП «Транс-СВ»   9 267 9 267  
ФОП Чаплигін Є.Є. 25 474 7 614 -17 860 -70,11%
ФОП Негребецький В.І.   6 699 6 699  
ТОВ «Кіотранс» 1 620 6 467 4 847 299,20%
ФОП Щербак П.О.   6 363 6 363  
ФОП Мирослав   5 031 5 031  
ФОП Попов А.Ю.   3 232 3 232  
ФОП Міщанін В.І.   552 552  
Всього 1 547 404 2 940 056 1 392 652 90,00%

У звіті є певні неточності щодо маршрутів, проте цифри дають розуміння загальної картини транспортного ринку в Полтаві.

За рік у Полтаві значно зросла кількість валідованих поїздок у приватному транспорті. У вересні 2023 року разом із комунальним ПЕАТ безготівкову оплату використовували 9 перевізників, які провели транзакції на загальну суму 1,5 млн грн (не рахуючи частки 10, а потім 7%, яка йде оператору «Фарго»). У вересні 2024 року безготівкову оплату вже використовували 20 перевізників на загальну суму транзакцій 2,9 млн грн.

Щодо приватного транспорту, то у вересні 2023 року «Фарго» перерахувала перевізникам 477 тисяч гривень, а в тому ж місяці 2024 року — 1,6 млн грн. Таким чином, за рік обсяг безготівкових оплат у приватному транспорті зріс у три рази.

У «Фарго Сістемс» зазначають, що частка безготівкових оплат у приватному транспорті становить 10%, а валідованих поїздок — трохи більше 15%. Різниця пояснюється тим, що інколи водії валідують готівкові платежі. Місяць тому частка безготівкової оплати була 5% та підвищилася вдвічі.

У будній день пасажиропотік приватного транспорту становить 90-100 тисяч пасажирів, що в місяць складає приблизно 2-2,5 мільйона пасажирів. У тіні приватних перевізників щомісяця залишається близько 15-20 млн грн.

У ПЕАТ валідуються 100% квитків, але безготівкові оплати складають лише 18%. Тобто, кожен четвертий пасажир у тролейбусах оплачує карткою чи смартфоном, решта — готівкою. ПЕАТ продає в середньому 600-700 тисяч квитків на місяць. Загальний дохід становить приблизно 5-6 млн грн, із яких 1,3 млн грн — безготівкова оплата. І це без врахування пасажиропотоку пільговиків, яких у Полтаві близько 90 тисяч — це майже третина населення міста, яке має змогу їздити в комунальному транспорті безкоштовно.

В інтересах «Фарго Сістемс» і Полтавської міської ради зробити всю оплату безготівковою. Оператор таким чином отримає більше коштів, а місто прозору звітність і розуміння ринку, проте до цього результату ще дуже довго йти.

Микола ЛИСОГОР, «Полтавщина»

Новини України